Szachy - zasady ogólne.
Gra szachowa polega na konfrontacji dwóch graczy, którzy rozgrywają grę na planszy mającej 64 pola. Pola te są oznaczone na przemian kolorem jasnym i ciemnym. Do dyspozycji mają oni komplet pionków. Na jednego gracza przypada 16 pionków, z czego 8 to zwykłe pionki a pozostałe 8 to figury, które mają większe możliwości. Wymieniając figury zacznę od najsilniejszych. Hetman, to najmocniejsza figura, która może poruszać się po planszy w każda stronę(w linii prostej i po przekątnej) o dowolną ilość pól. Wieża to figura, która z kolei może ruszać się po linii prostej w 4 strony na planszy szachowej. Goniec może poruszać się o dowolną liczbę pól, ale tylko po przekątnej. Wynika z tego, ze hetman zawiera w sobie wieżę i gońca. Skoczek z kolei, nazywany popularnie koniem to figura o odmiennych możliwościach. Można nim wykonać ruch o 3 pola, jednak nie w linii prostej ale skręcając nim na planszy(1 pole do przodu i 2 pola w bok, albo 2 pola do przodu i jedno w bok). Skoczek porusza się w dowolnym kierunku, podobnie jak inne figury. Najważniejsza figura jest król. Można nim ruszać się w dowolnym kierunku tylko o jedno pole.
Zasady warcabów.
Gra w warcaby odbywa się na planszy, która ma 64 pola. Na tej samej planszy rozgrywana jest inna gra – szachy. Pola te są oznaczone naprzemiennie kolorem czarnym i białym. W warcaby może grać dwóch graczy. Każdy z nich ma na początku gry 12 identycznych pionków. Można nimi wykonywać ruchy po planszy tylko na białych polach. Na początku gry pionki te są ustawione w 3 rzędy – również na białych polach. Można poruszać się nimi w przód po ukosie(w lewo i na prawo). Celem gry jest wyeliminowanie wszystkich pionków przeciwnika. Można to zrobić w określonym czasie, bądź bez limitu czasowego. Jeżeli jeden z graczy przekroczy limit czasu, to jego przeciwnik także wygrywa, bez konieczności eliminacji pionków. Sposób w jaki można zbić przeciwnikowi pionka jest bardzo łatwy. Należy przemieścić swój pionek nad pionkiem drugiego gracza. Oczywiście można tego dokonać jeśli za pionkiem przeciwnika jest puste pole. W przeciwnym przypadku zbicie pionka jest niemożliwe. Na tej samej można również zbić większą ilość pionków. W tej sytuacji pionki drugiego gracza muszą stać obok siebie, w odstępie jednego pustego pola. Pionek zbijający ma możliwość poruszania się także do tyłu. Ruch do tyłu jest możliwy tylko w sytuacji bicia. W warcabach obowiązuje również nakaz bicia jeżeli jest ku temu okazja. Co prawda pionek zbity przez rywala to strata, ale można samemu poświęcić jednego pionka w celu wypracowania sobie lepszej sytuacji na planszy, po której można odebrać rywalowi większą ilość pionków. Oprócz pojedynczych pionków w warcabach można zdobyć figurę, którą nazywa się hetmanem lub damką. Nazewnictwo figur jest różne podobnie jak w grze szachowej. Hetman może poruszać się o dowolną liczbę pól w każdym wybranym przez gracza kierunku. Nie można oczywiście poruszać się nim po czarnych polach. Dowolna ilość pól, po której można się ruszać hetmanem to także większe możliwości podczas zbijania pionków rywala. Jednak dla hetmana nie ma żadnych przywilejów. Trzeba nim bić jeżeli jest taka sytuacja, a także podczas bicia większej liczby pionków – musi być między nimi odstęp jednego pustego pola.